Ochtendstond heeft goud in de mond?

Ochtendstond heeft goud in de mond? Voor niet iedereen zijn die ochtendlijke uren even aangenaam. Want wat als je elke ochtend oververmoeid wakker wordt? De zon schijnt te fel de kamer binnen, je ogen krijg je met moeite open … laat staan dat je je kan wagen aan die luttele meters naar de badkamer. Dat de energie in de ochtend ver te zoeken is, kan te wijten zijn aan een verstoord bioritme. En dat verstoord bioritme kan zich uiten in 2 types slaapproblemen:

1) Moe van de dag kruip je in bed, maar steevast word je wakker op vaste tijdstippen doorheen de nacht. En zo begin je oververmoeid aan de volgende dag.

2) De wekker gaat af, maar toch kom je niet uitgerust het bed uit. Je sleept je doorheen de dag en dat met maar één ding voor ogen: zo snel mogelijk dat knusse en warme bed opzoeken. Maar dan wordt het late namiddag en al bijna avond en plots krijg je weer tonnen energie om toch nog iets van je dag te maken. De avond wordt nacht en het is pas wanneer je het bedtijduur allang bent overschreden, dat de volgende, vermoeiende ochtend jou in gedachten schiet. Uiteindelijk val je dan toch in slaap, om een paar uur later weer te worden gewekt door die vervelende wekker.

Om optimaal te kunnen genieten van een welverdiende nachtrust en een actieve dag is het belangrijk om eerst aan de oorzaak van het probleem iets te veranderen. Het eerste fenomneen kan worden uitgelegd als een bepaald tekort in het lichaam. Namelijk: een tekort aan het slaaphormoon.

1) Een tekort aan melatonine veroorzaakt een onrustige slaap

Melatonine kennen we als het slaaphormoon. Het wordt gestimuleerd bij het vallen van de avond en wordt ‘s ochtends weer afgewisseld door het hormoon cortisol. Door de invloed van het hormoon daalt onze lichaamstemperatuur en gaat het lichaam in de ontspanningsmodus. De spieren worden slapper, onze geest begint te rusten en zo vallen we langzaamaan in een diepe slaap. Een tekort aan melatonine verstoort de rust. En dat kan zo zijn gevolgen hebben. Alle nadelen van een langdurig verstoorde slaap even op een rijtje:

  • Door chronisch slaapgebrek groeit onze vermoeidheid

  • We verwerken de indrukken van overdag trager

  • Het concentratievermogen ebt weg

  • Een verminderd concentratievermogen kan worden verklaard doordat bij een tekort aan melatonine onze immuuncellen rond de neuronen in de hersenen – onze gliacellen – de afvalstoffen in de neuronen niet voldoende opruimen.

  • Niet alleen ervaren we een verminderde geestelijke activiteit, maar ook vindt ons vermoeide lichaam niet voldoende kracht om spiercellen op te bouwen en vetcellen te verbranden.

Hoog tijd, dus, om de oorzaak van het vervelende melatoninetekort tegen te gaan:

  • Voor de productie van melatonine heb je de neurotransmitter serotonine nodig. En voor de aanmaak van die neurotransmitter is er onder andere zonlicht overdag nodig. Sluit je daarom niet gewoon op in ruimtes vol met kunstlicht, maar ga af en toe eens naar buiten voor een stevige dosis zonlicht. 

  • Niet alleen te weinig daglicht verstoort de aanmaak van de noodzakelijke serotonine, maar ook een tekort aan vitaminen en mineralen kan ervoor zorgen dat de serotonine niet wordt aangemaakt.

  • Daarnaast verstoort het blauwe licht van onze computers, tablets en smartphones de melatonineproductie. Ons lichaam is zo aangepast dat het bij het vallen van de avond, het gele licht interpreteert als een trigger om melatonine te produceren. Blauw licht van onze toestellen triggert het lichaam dan weer om te functioneren in dagmodus en daarom energiek te blijven. Een goede oplossing daarvoor? Een bril die het blauwe licht van onze toestellen filtert, zoals de Blaublock-bril.

  • En een laatste belangrijke factor is het tekort aan lichaamsbeweging. Weinig beweging geeft onze cellen minder zuurstof en zorgt ervoor dat minder vocht door het lymfestelsel kan stromen. Op die manier verzwakt onze immuniteit en wordt ons hormonaal stelsel verstoord.

En wat met zij die de nacht wel goed doorkomen, maar toch elke ochtend moe wakker worden? De kans is groot dat men in dat geval de cortisolpiek die we ‘s ochtends nodig hebben om onze dag te starten, missen.

2) Verlies van een cortisolpiek in de ochtend

Wanneer het ochtend wordt, daalt de aanmaak van melatonine en stijgt daarentegen de aanmaak van cortisol, het activiteitshormoon. Het stijgende level van cortisol zorgt ervoor dat je geleidelijk aan wakker wordt. Wanneer ons lichaam uiteindelijk een piek heeft bereikt, ervaart ons lichaam voldoende energie om aan de dag te beginnen: we zijn klaar om alert op onze omgeving te reageren en om de ‘gevaren’ die de dag brengt, efficiënt aan te pakken. Die cortisolpiek wordt de ‘Cortisol Awakening Response’ (CAR) genoemd. En toch ervaren velen de hele ochtend lang een vermoeid gevoel. Mogelijk heeft hun lichaam die extra cortisolboost gemist. Daarvoor zijn enkele mogelijke oorzaken:

1) Bijnieruitputting

Door een aanhoudende toestand van stress worden de bijnieren verplicht om het lichaam continu te voorzien van cortisol. Toch houden de bijnieren het bij die immer aanhoudende stresstoestand niet vol om constant cortisol te produceren. De bijnieren geraken uitgeput en produceren geen extra piek kort na het opstaan. De energiepiek komt dan wel niet ‘s ochtends voor, toch kunnen mensen die te kampen hebben met bijnieruitputting een energiepiek ervaren bij het vallen van de avond. Plots zijn ze opnieuw actief en is de drang om vroeg het bed op te zoeken weggeëbd: ze kunnen de slaap niet vatten. Dat valt te verklaren door het feit dat de cortisol die overdag door de bijnieren wordt geproduceerd gestaag opbouwt door de opstapelende stresssituaties gedurende de dag. 

2) Ochtendmensen, avondmensen

De oorzaak kan soms zo simpel zijn. Ochtendmensen omarmen het leven tijdens de ochtend (‘early birds’) , terwijl avondmensen (‘night owls’) de nachtelijke uurtjes gaan opzoeken voor een ideale prestatie.

3) Leaky gut

Door een bepaald voedingspatroon dat niet is aangepast aan de noden van jouw lichaam, ontstaan ontstekingen in het lichaam. Naast het activiteitshormoon is cortisol ook gekend als het hormoon dat onstekingen afremt. Bij een hoog level aan onstekingen is er een overproductie van cortisol, waardoor onder andere ook de verteringsfuncties in het lichaam verzwakken en de darmen te kampen hebben met onverteerbaar voedsel. Een dergelijke situatie leidt tot nog meer ontstekingsreacties in de darmen en tot een verstoord ritme vanwege de hoge cortisolproductie. 

Ons advies?

  •  Zorg ervoor dat het lijf niet te veel onder spanning staat, zodat het cortisolgehalte doorheen de dag een geen al te hoog peil bereikt.

  • Vermijd snelle koolhydraten. Deze kunnen op korte termijn wel een energieboost geven, maar op lange termijn werken ze ontstekingsbevorderend, wat de cortisolhuishouding verstoort en vermoeidheid in de hand werkt.  Kies voor gezonde vetten en voldoende vezels, zoals eieren, noten, fruit en groenten. 

  • Vermijd teveel koffie of theïne, want die doen de cortisolaanmaak door de bijnieren enkel stijgen. Bij al uitgeputte bijnieren is dat zeker geen aanrader …

  • Sport kort: te lang sporten doet het cortisolgehalte stijgen. Langer sporten doe je dan ook het best in de voormiddag en niet ‘s avonds voor het slapengaan.

  • Neem ‘s ochtends een koude douche, want die zal de CAR prmoten. Vermijd ‘s avonds het blauwe licht. Ga ‘s ochtends het licht van de zon tegemoet!

  • Neem je partner eens goed vast en sla aan het knuffelen, want de productie van het knuffelhormoon oxytocine, brengt het lichaam tot rust.

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CONTACTEER ONS

We zijn bereikbaar via mail, stuur ons je boodschap en we nemen snel contact met je op.

Sending

©2017 Quantum Tech bvba - Molenaarsstraat 111 - 40 - 9000 Gent

Tel: +32 (0)9 230 93 11 - Mail: Info@QuantumTech.be

Open: ma-do 9u - 17u

or

Log in with your credentials

Forgot your details?