4 tips bij een zware middagdip

HOE MOE BEN JIJ NA DE MAALTIJD? 

Herken je dit gevoel? Na een heerlijke, maar misschien iets te zware maaltijd ervaar je een nogal zwaar gevoel. Je zakt onderuit, je ogen worden slaperig en alles wijst op het volgende: je lichaam is moe! Vervelend, maar ook wel heel normaal, want het is jouw lichaam dat even heel wat energie pompt in het verteren van zwaar voedsel. 

Maar wat als die vermoeidheid heel storend is en het zelfs niet alleen daarbij blijft? Wat als vermoeidheid gepaard gaat met een opgeblazen gevoel en met krampen in de buik? Zulke reacties wijzen erop dat er heel wat meer aan de hand is dan het normale verteringsproces van het lichaam. Laten we daarom even inzoomen op de strijd die ons lichaam levert telkens het iets van voedsel binnenkrijgt.

Eten, hoe werkt dat?

Na het eten ben je moe. Dat is logisch, want het lichaam heeft heel veel energie nodig voor het verteringsproces: in de darm- en maagwand treedt vanalles in werking, waardoor het eten wordt omgezet en afgebroken tot voedingstoffen die goed zijn voor het lichaam. In je lichaam vindt, met andere woorden, een fysiologische ontstekingsreactie plaats. En die fysiologische reactie vindt niet alleen plaats wanneer je een volle maaltijd nuttigt, maar ook wanneer je even snoept van een tussendoortje:

shutterstock_256694029

Het maagzuur in de maag lost het eten op en doodt mogelijke bacteriën. Daarnaast zullen molecules (enzymen) in dat zure milieu de eiwitten uit het voedsel gaan verteren. In een volgende stap is de alvleesklier belangrijk. De alvleesklier scheidt bicarbonaat af en die bicarbonaat zorgt ervoor dat het zure goedje van de maag veel minder zuur wordt. Het zuur van de maag wordt met andere woorden geneutraliseerd. Waarom? Omdat pas in een neutraler milieu de enzymen van de alvleesklier goed kunnen werken. En die enzymen uit de alvleesklier, onder andere amylase en lipase, zijn belangrijk voor de vertering van respectievelijk de suikers en de vetten.

Niet veel verder zit de galblaas. Daar zitten galzouten die de vetten in kleine vacuoles trekken. Dat proces  heet emulatie. Met dank aan die werking van de galzouten is het voor de lipase uit de alvleesklier gemakkelijker om de vetten te verteren. Daarna komen de darmen aan de beurt. De darmen pakken alles wat ze kunnen pakken. Dat wil zeggen: uit het afgebroken voedsel worden alle voedingsstoffen opgenomen die noodzakelijk zijn voor het lichaam. Het lichaam doet zo weer krachten op die het uit het voedsel extraheert.

Spijsvertering is dus iets magnifieks: van gewoon voedsel worden stoffen gemaakt die het lichaam weer kracht geven. Dat is toch zo in het beste geval. Want, in sommige gevallen gebeurt het dat het voedsel je juist berooft van alle energie. Denk maar aan een zeer vette en suikerrijke maaltijd. Of wat dacht je van een pizza Quattro Formaggi met een groot glas appelsap? I dare you not to fall asleep!

En soms gaat het fout

Maar wat als je zelfs na een licht slaatje het gevoel krijgt dat je een XL pizza hebt binnengespeeld? Wat als je naast een zware vermoeidheid ook nog eens te kampen hebt met krampen en met oprispend zuur? In zo’n geval is er heel wat meer aan de hand in de buik. Hevige krampen kunnen wijzen op een te zuur milieu in het eerste deel van de darmen, dat zich ontfermt over de maaginhoud.

En door dat zure milieu werken de enzymen uit de alvleesklier niet meer goed. Gevolg is: de vetten worden onvoldoende afgebroken en de darmen zien zwaar af. En een ongeluk komt natuurlijk nooit alleen: krampen gaan vaak gepaard met vervelende winderigheid. En wat met het oprispend zuur? Dat heeft natuurlijk te maken met de hoeveelheid zuur in je lichaam. Maar anders dan je zou denken heeft oprispend zuur meestal te maken met het feit dat jij te weinig zuur aanmaakt. Een te lage zuurtegraad kan ervoor zorgen dat de maaginhoud niet verder wordt verteerd, maar juist een omgekeerde beweging maakt en terug de slokdarm opzoekt. Al die problemen gaan gepaard een grote moeheid na het eten, omdat het lichaam te fel moet reageren op het voedsel dat het binnenkrijgt. Als de krampen, winderigheid en reflux nog geen indicatie mochten zijn dat iets schort aan je verteringsproces, dan zal het de buitensporige vermoeidheid wel zijn.

En dan nu een oplossing graag!

 1)Beweeg nuchter!

Vind jouw tempo en de sport die bij jou past, maar zorg ervoor dat je op een dag genoeg beweegt. Het beste tijdstip om dat te doen is vlak voor het ontbijt, want zo gebruik je tijdens het bewegen al je reservesuikers op en is het lichaam weer in staat om nieuwe suikers op te vangen. Bewegen voor het ontbijt voorkomt dat er een teveel aan suikers in je bloed terechtkomt. Beweging zal ook de mobiliteit van de darm bevorderen.

2)Eet minder vaak

Dit zul je niet graag horen, maar toch kan het een grote hulp zijn: EET MINDER VAAK! Probeer je eetpatroon te beperken tot zo’n drie keer per dag, want elke keer je eet, zet je het hele spijsverteringsproces in gang, waardoor je weer meer energie verdoet en ook meer kans hebt op verteringsproblemen. Vermijd dus fruit, snoepjes en koek tussen de maaltijden.

3)Drink in bulk

Net als je het best niet te vaak tussendoor snoept, drink je het best niet te vaak kleine slokjes verspreid over de dag. Drink liever een paar keer overdag in grote hoeveelheden. Bij de maaltijd is water drinken het ideale moment. Waarom? Simpel: net als wanneer je eet, treedt het spijsverteringsproces in werking wanneer je drinkt. Om te veel ontstekingsreacties te vermijden, beperk je het best dat proces. Toch moeten we ook even een kanttekening maken: in het geval van zuuroprispingen zal water bij de maaltijd de zuursecretie in de maag nog meer gaan verdunnen, wat de oprispingen alleen maar versterkt.

4)Intermittent overnight fasting

Vasten met tussenpozen: daar komt dit begrip eigenlijk op neer. Praktisch gaat het als volgt: sla eenmaal per week een maaltijd over zodat je eenmaal 13 uur, maar nog liever 16 uur, uw spijsverteringsstelsel in rust laat en dat over de nacht heen. Tijdens die vastenperiode zal het maag-darmstelsel kunnen recupereren van alle voorbije ontstekingsreacties in de maag- en darmwand. Niet alleen komt het stelsel tot rust, maar ook kunnen de enzymes en bicarbonaatreserves in de pancreas zich weer aanvullen. In de maag worden weer enzymes gevormd en de cellen die maagzuur afscheiden, zullen zich herstellen. En wat met onze vetten dan? Eigenlijk niets dan positief nieuws! Want alle opgestapelde reserves in onze vetcellen komen tijdens het vasten vrij om ons lichaam toch maar van energie te kunnen voorzien. Wanneer we die opgestapelde vetten verbranden, dan komen daarbij ook onze toxische stoffen die zich in onze vetcellen hadden verschanst, vrij. 

Do’s:

  • gezonde eiwitten, waarvan vis een zeer belangrijke bron is

  • goede vetten: noten, avocado, eieren en vis

  • voldoende groenten vol vezels, mineralen, vitamines en antioxidanten

Don’ts:

  • te veel (geraffineerde) suikers

  • ongezonde vetten

  • te regelmatig eten

Probeer de verzurende voedingsmiddelen zoals dierlijke producten voldoende af te wisselen met de laatste voedingsmiddelen!

 

[ABTM id=9227]

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CONTACTEER ONS

We zijn bereikbaar via mail, stuur ons je boodschap en we nemen snel contact met je op.

Sending

©2018 Quantum Tech bvba - Apostelhuizen 97 - 402 - 9000 Gent

Tel: +32 (0)9 230 93 11 - Mail: Info@QuantumTech.be

Open: ma-do 9u - 17u

or

Log in with your credentials

Forgot your details?