O, Winterblues, winterblues … why don’t you go away?

WINTERBLUES …

Bij het opstaan is het buiten nog donker. De dagen zijn korter, de nachten extra lang en de zwaarmoedigheid leunt algauw om de hoek. Veel vaker ervaar je een echte baaldag: je voelt je vermoeid en mijdt het sociaal contact. Daar komen die donkere gedachten weer en voor je het weet sla je ongewild aan het piekeren.

Wat jij ervaart is heel herkenbaar: je lijdt net als zoveel anderen aan een echte winterdepressie. Hoe gaat dat nu precies in zijn werk? Laten we even kijken naar twee cruciale hormonen die bepalend zijn voor een winterdepressie: het slaaphormoon melatonine en het gelukshormoon serotonine.

Ten eerste heb je het ‘s ochtends heel lastig om actief aan je dag te beginnen. En dat valt te verklaren door het hormoon melatonine dat ‘s ochtends nog langer huishoudt dan in de zomer. Het slaaphormoon wordt in de avond aangemaakt, wanneer het buiten donker wordt en het licht bij ons niet meer binnenkomt. Door dat hormoon worden we moe en vallen we uiteindelijk in slaap. Tijdens de nacht blijft ons slaaphormoon de hele tijd woeden, maar toch neemt het geleidelijk aan weer af, zodat het, wanneer het ochtend wordt en de zon onze kamer binnensluimert, op het laagste pitje komt te staan.

Terwijl ons slaaphormoon ons lekker in slaap hield, werd ondertussen heel geleidelijk aan het hormoon cortisol, het bewegingshormoon, geproduceerd. Bij het ochtendgloren is er een cortisolpiek, waardoor je lichaam automatisch wakker wordt. Ons lichaam reguleert met dank aan de zon perfect haar eigen bioritme. Maar in de winter heeft het lichaam het wat moeilijker. ‘s Ochtends staan we op wanneer ons cortisolgehalte nog helemaal haar piek niet heeft bereikt en wanneer het melatoninegehalte nog steeds haar naweeën heeft. Het gevolg is: je begint onfris aan de dag. Zoek daarom zo snel mogelijk het licht op, zodat je lichaam toch het gevoel krijgt dat het in de actieve modus dient te schieten.

Maar wat heeft dat verstoorde bioritme nu te maken met ons geluksgevoel?

Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we wat dieper gaan wroeten en kijken naar de klier dat de melatonine produceert. Ons slaaphormoon wordt geproduceerd door de epifyse, of de pijnappelklier. Die klier staat in directe verbinding met de hypothalamus, dat ook wel de thermostaat van ons lichaam wordt genoemd: het reguleert ons hele hormonenstelsel en zorgt ervoor dat de productie van elk hormoon in balans blijft. Wanneer er te weinig of te veel melatonine wordt aangemaakt, dan is ons bioritme verstoord en krijgt ook de hypothalamus die verstoorde informatie door.

Een chronisch verstoord bioritme zorgt er op den duur voor dat de hypothalamus zijn hormonaal werk niet meer optimaal kan uitvoeren. En dan komen we ook op het punt van de verstoorde productie van het gelukshormoon serotonine. In de winter kan een verstoorde productie van het gelukshormoon een nog zwaardere inslag hebben. Om dat gelukshormoon te produceren is vitamine D namelijk onontbeerlijk en als er nu een vitamine is waar we allemaal wel een beetje tekort aan hebben in de winter, dan is het wel vitamine D.

En dus is het belangrijk om toch zo goed zorg te dragen voor je slaap tijdens de winter. Luister naar je lichaam en zorg ervoor dat, wanneer het lichaam moe wordt door het vroege valuur, je ook op tijd gaat slapen.

Enkele concrete tips om die verdomde winterblues met man en macht tegen te gaan

  1. Ga op tijd slapen en sta op tijd op. Alleen zo slaag je erin om je bioritme te behouden.

  2. Zoek vlak na het opstaan het daglicht op. Daglicht stimuleert de aanmaak van ons activiteitshormoon, waardoor we ons op slag opgewekter voelen. Zelfs al is het buiten bewolkt, toch is het goed om van het weinige licht te profiteren.

  3. Neem een koude douche wanneer je wakker wordt. Het koude water werk enorm verkwikkend, want door de shock zal zich een cortisolpiek voordoen in het lichaam.

  4. Beweeg in het daglicht. Het is al wetenschappelijk bewezen dat lichaamsbeweging een zeer positief op het lichaam heeft. 3 keer per week een halfuurtje hardlopen zou hetzelfde effect hebben als het innemen van een antidepressivum. En natuurlijk zorgt sporten in het daglicht ervoor dat het activiteitshormoon wordt aangemaakt. Dat, samen met de endorfines die vrijkomen tijdens het sporten, zorgt ervoor dat je je vanzelf een stuk beter gaat voelen.

  5. Kies voor lichttherapie. Voor mensen die het ontzien om bij het ochtendgloren de buitenlucht op te zoeken, is lichttherapie een goed alternatief.

  6. Een ander hulpmiddel om die winterblues tegen te gaan is ‘mindfulness’. Deze vorm van meditatie helpt jou om je enigszins te distantiëren van opkomende negatieve gevoelens en gedachtes. Het staat je toe om geen oordeel over die gevoelens en gedachtes te vormen, zodat de gevoelens en gedachtes op zich veel minder impact hebben op je denken. Mindfulness is een uitstekend hulpmiddeltje om tijdens de donkerste periodes van de winter toch wat positiever in het leven te staan.

  7. Bepaalde voedingssupplementen vormen een goede ondersteuning van je hormonaal stelsel. Supplementen met vitamine B’s, magnesium en vitamine D zorgen ervoor dat er voldoende neurotransmitters worden aangemaakt, waardoor onze hypothalamus de werking van de hersenen, de lever, de spijsvertering en het immuunsysteem voldoende kan regelen. 

  8. En een laatste tip om je bioritme te onderhouden: de brilletjes van Blaublock. De Blaublock-brillen filteren het blauwe licht van je tablet, smartphone en computer. Daarom is het heel handig om ‘s avonds, vanaf ongeveer 19u, zo’n brilletje aan te doen. Doordat het lichaam het blauwe licht niet meer binnenkrijgt, wordt de aanmaak van melatonine gestimuleerd en word je op een gezond tijdstip ook weer moe. Eigenlijk helpen de brillen van Blaublock  je lichaam om te leven volgens het ritme van de natuur. Vooral tijdens de winter is het heel belangrijk om voldoende te slapen, maar door het overmatig gebruik van schermen ‘s avonds laat slagen we er maar niet in om ons lichaam moe te laten worden. Neem voor de Blaublock-brillen zeker eens een kijkje op onze webshop: https://quantumtech.be/product-categorie/accesoires/

[ABTM id=9227]

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CONTACTEER ONS

We zijn bereikbaar via mail, stuur ons je boodschap en we nemen snel contact met je op.

Sending

©2018 Quantum Tech bvba - Apostelhuizen 97 - 402 - 9000 Gent

Tel: +32 (0)9 230 93 11 - Mail: Info@QuantumTech.be

Open: ma-do 9u - 17u

or

Log in with your credentials

Forgot your details?