Waarop moet je letten wanneer je detoxt?

How to … detox?!

Januari. De feesten zijn al lang voorbij. Je goede voornemen ben je (nog) niet vergeten en vol goede moed begin je aan een degelijke detoxkuur die het lichaam weet te zuiveren. Herkenbaar? Dan is deze situatie dat misschien ook: na een eerste periode van vasten en veel water drinken is je lijf niet meer wat het ooit geweest is. Ziek als een paard lig je in bed en tel je de dagen af tot het einde van de detoxperiode in zicht is. En dat kan nu niet meteen de bedoeling zijn.

shutterstock_400420081

Hoe begin je er dan nu eigenlijk het best aan? Voordat je je enthousiast helemaal smijt in een detoxkuur is het goed de volgende feiten even in acht te nemen:

Het lichaam is de grootste detoxer die er bestaat

Ons lichaam op zich is al ongelooflijk sterk. Het is zo ontworpen dat verschillende organen te werk gaan als echte opruimers: stoffen die schadelijk zijn voor het lichaam – of ze nu van buitenaf komen of door het lichaam zelf werden aangemaakt – worden door de lever, huid, de nieren, longen en darmen gelijk aan de deur gezet. Een gezond lichaam herkent de toxine, transformeert hem tot een onschadelijke stof en voert hem af. Een voorbeeld? Denk maar eens aan dit: de geur van iemands adem wanneer die de avond ervoor een stevig nachtje is gaan stappen. Je ruikt een heel bekende alcoholgeur. Wat je eigenlijk ruikt is acetaldehyde, het afvalproduct dat de longen uitscheiden wanneer ze alcohol zijn aan het afbreken.

De verschillende stappen

Het ontgiften gebeurt in 3 fasen. In de transformatiefase worden vetoplosbare gifstoffen onder invloed van enzymes omgezet naar wateroplosbare stoffen. Tijdens deze fase worden de oorspronkelijke gifstoffen eigenlijk nog reactiever gemaakt. Om te voorkomen dat die reactieve stoffen ons lichaam veel kwaad doen, bestaat dan weer de volgende fase: de conjugatiefase. De reactieve, wateroplosbare gifstoffen worden gebonden aan o.a. glutathion, glucuronzuur en zwavel, waardoor de stoffen worden geneutraliseerd en klaar zijn om te worden getransporteerd doorheen het lichaam. Die transportatie gebeurt tijdens de laatste fase van het detoxificatieproces. De gifstoffen verlaten uiteindelijk het lichaam via de urine, stoelgang, transpiratie, CO2 of huiduitslag.

Het lichaam lijkt het allemaal goed voor elkaar te hebben en vaak is het dan ook heel goed in staat om zichzelf te ontdoen van alle gifstoffen. Toch is niet elk lichaam hetzelfde. Bij sommige mensen zijn niet alle vitale organen even sterk om een grote hoeveelheid toxische stoffen te dragen. Een persoon met diabetes heeft een veel slechtere werking van de nieren, dan een doorsnee persoon. En iemand met een zwakke lever zal veel minder de hoeveelheid alcohol aankunnen dan een persoon met een sterke, of in sommige gevallen, getrainde lever. Het is daarom goed om te luisteren naar je lichaam en te voelen hoezeer je lichaam is verzwakt door het levenspatroon dat je aanhoudt. Evengoed is daarbij belangrijk dat je jezelf niet constant vergelijkt met een ander. Het kan zijn dat jij wel net een tikkeltje meer suikers of alcohol aankan dan een ander. Maak vooral voor jezelf de balans op.

Het lichaam vraagt om een pauze

Hoewel we van nature kunnen rekenen op een oersterk afweringsmechanisme, toch is ons lichaam ook niet onuitputbaar. Veel vaker dan we denken, bouwen we een dikke laag aan afvalstoffen in ons lichaam op. Door een overbevoorrading aan suikers, vetten, alcohol, nicotine … geraken onze detoxorganen overbelast en geraken de stoffen die de toxines normaliter onschadelijk maken, uitgeput. En zo bouwen we langzaamaan een allergie of intolerantie voor bepaalde stoffen op. Maar een te belastend voedingspatroon vormt niet alleen de oorzaak. Ook stress kan onze organen helemaal uit balans brengen, waardoor de organen hun werk als opruimers van het lichaam niet meer naar behoren kunnen uitvoeren. De organen pompen ongelooflijk veel energie in het wegwerken van de overvloed aan toxines, waardoor het lichaam moe wordt. We voelen ons niet meer fit.

Op zo’n moment vraagt het lichaam eigenlijk om een pauze. Minder stoffen die het lichaam eigenlijk verzwakken en meer rust. Dat is de beste optie voor dat moment. Een detoxkuur is daarom een voor de hand liggende optie.

Een degelijke detoxkuur

We weten nu al dat ons lichaam een kei is in het afbreken en afvoeren van onnodige, toxische stoffen. Ook weten weten we dat het lichaam soms een handje hulp zou kunnen gebruiken. Om ons lichaam wat rust te gunnen, kun je al een eerste stap ondernemen: eet licht en proteïnerijk voedsel dat minder toxines bevat en minder energie vraagt bij het afbreken; drink genoeg water, want water is belangrijk om gifstoffen te transformeren en uit het lichaam te transporteren; zorg voor een stressvrije toestand van het lichaam. Met die eerste tips geef je je lichaam de tijd om zich te concentreren op de opgestapelde toxines in het lichaam.

Toch let je best op wanneer je ervoor kiest om voor eventjes een soort van vastenperiode aan te gaan. Wanneer de opgestapelde toxines uiteindelijk vrijkomen en wanneer ze worden getransformeerd tot reactieve wateroplosbare stoffen, kan het zijn dat niet voldoende enzymen die de gifstoffen moeten neutraliseren, voorhanden zijn. De reactieve stoffen kunnen niet worden getransporteerd uit het lichaam en blijven daardoor rondwaren in de organen. Op dat moment zal het lichaam zich door het detoxen alleen nog maar slechter voelen dan ervoor.

Om dergelijke situaties te vermijden, kun je er het best voor zorgen dat de organen genoeg zijn voorzien van enzymes die de gifstoffen neutraliseren. Het kan daarom goed zijn om je gewone voedingspatroon te spijzen met stoffen die de aanmaak van glutathion, glucuronzuur en sulfaat stimuleren.

Glutathion

N-acetylcysteïne (NAC), alfa-liponzuur, mariadistel, pycnogenol
asperges, avocado, uien, knoflook
spinazie, meloen, walnoten

Glucuron

Dit wordt gemaakt in de lever wanneer glucose wordt afgebroken. Toch is glucuron ook te vinden in bepaalde voedselbronnen.

vitamine B3
probiotica, gezonde darmbacteriën
cepaënen: knoflook, uien, prei, bieslook
aardpeer (Jerusalem artichoke)
broccoli, spruiten, koolsoorten
sla, alfalfa
appels, grapefruit, sinaasappels

Sulfaat

zwavelhoudende aminozuren (methionine, cysteïne, sam, msm, taurine)
zwavelhoudende voeding, rijk aan cysteïne: knoflook, uien, broccoli, spruiten, boerenkool, bloemkool, koolrabi, waterkers, mierikswortel, radijs, eierdooiers
foliumzuur, vitamine B6, B12

Detoxen is een levensstijl

Detoxen doe je niet in een keer. Het vraagt een manier van leven, dat veel meer is dan een detoxkuur van slechts een week. Het vraagt van jou dat je je lichaam toestaat om weer gezond te worden en dat door jezelf tijd en rust te gunnen en door voedingstekorten weer bij te werken en ongezonde stoffen uit de weg te gaan. Ga daarom nooit in overdrive, want stress brengt jouw organen ook weer uit balans.

shutterstock_408989071

Bronnen:

http://peer.tamu.edu/curriculum_modules/organsystems/module_3/whatweknow.htm (geraadpleegd op 24 januari 2016)
http://www.huffingtonpost.com/ben-greenfield/is-detoxing-really-a-myth_b_6385924.html (geraadpleegd op 24 januari 2016)
http://www.livescience.com/34845-detox-cleansing-facts-fallacies.html (geraadpleegd op 24 januari 2016)
http://peer.tamu.edu/curriculum_modules/organsystems/module_3/whatweknow_liver.htm (geraadpleegd op 24 januari 2016)
http://peer.tamu.edu/curriculum_modules/organsystems/module_3/whatweknow_kidney2.htm (geraadpleegd op 24 januari 2016)
Maris, H., (2013) Het detoxificatiesysteem. Placebo Nocebo, jaargang 2, 8

[ABTM id=9239]

 

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CONTACTEER ONS

We zijn bereikbaar via mail, stuur ons je boodschap en we nemen snel contact met je op.

Sending

©2018 Quantum Tech bvba - Apostelhuizen 97 - 402 - 9000 Gent

Tel: +32 (0)9 230 93 11 - Mail: Info@QuantumTech.be

Open: ma-do 9u - 17u

or

Log in with your credentials

Forgot your details?